۱۳۹۱ مهر ۱۷, دوشنبه

انـــدر مزایای مصرف بادام هنـــدی



بادام هندي شور يا بوداده يكي از تنقلاتي است كه اين روزها به صورت بسته بندي در فروشگاه ها و مغازه ها و به صورت فله اي در آجيل فروشي ها يافت مي شود. اين مغز لذيذ لوبيايي شكل، سرشار از ويتامين هاي A و E و املاح معدني مس، منيزيم، فسفر، روي و همچنين چربي و پروتئين است. اسيد اولئيك موجود در آن، چربي غيراشباعي است كه براي قلب مفيد بوده و در روغن زيتون هم يافت مي شود و پروتئين آن حاوي اسيدهاي آمينه ضروري بدن است.
    يكي از ويژگي هاي بادام هندي مس فراوان آن است. مس به همراه آهن نقش مهمي در ساخت هموگلوبين داشته و از كم خوني جلوگيري مي كند. اين عنصر در حذف راديكال هاي مضر بدن موثر بوده و نقش اساسي در تشكيل غلاف ميلين سلول هاي عصبي داشته و در تشكيل رنگدانه هاي ملانين پوست و مو نقش مهمي ايفا مي كند.
    از ديگر مزاياي بادام هندي منيزيم آن است. منيزيم مي تواند با تنظيم فشار خون از سكته هاي قلبي بكاهد و براي سلامتي استخوان ها مفيد باشد. منيزيم با متعادل كردن مقداركلسيم به كشش ماهيچه ها كمك مي كند. اگر منيزيم به ميزان كافي دريافت نشود، كلسيم مي تواند آزادانه وارد سلول هاي عصبي شده و بيش از حد فعال شود و باعث انقباض بيش از حد عضلات گردد.
    همچنين منيزيم موجود در بادام هندي مي تواند از اختلالات خواب در دوران يائسگي و از حملات سردردهاي ميگرني بكاهد. اما با توجه به ارزش تغذيه اي بسيار بالاي اين مغز مفيد، بد نيست بدانيد كه مصرف بيش از حد آن به دليل چربي بالا، كالري بسيار زيادي به بدن وارد كرده و موجب چاقي و افزايش وزن مي شود؛ پس در مصرف آن محتاط باشيد.
   
    توصيه ها
    1ـ پوسته بادام هندي سم التهاب آوري دارد كه تماس آن با پوست باعث ناراحتي پوستي مانند سوزش و خارش مي شود. به همين دليل است كه هميشه بادام هندي به صورت پوست كنده و خشك شده به بازار عرضه مي شود. بادام هندي خام را براي از بين بردن تمامي رزين هاي سمي آن بو مي دهند.
   
    2ـ از مصرف بادام هندي شور بپرهيزيد. دريافت فراوان سديم (عنصرموثره نمك) مي تواند ميزان كلسيم بدن را كاهش داده و موجب پوكي استخوان شود. مغزهاي شور براي بيماران كليوي و افراد داراي فشار خون بالاو البته كودكان محدوديت مصرف دارد.
   
    3ـ بادام هندي يكي از مغزهايي است كه در شرايط نامناسب و در رطوبت بالاسريعا به توكسين هاي خطرناكي آلوده مي شود كه مصرف مستمر آن مي تواند احتمال ابتلابه سرطان كبد را افزايش دهد. بنابراين هنگام خريد اين محصول، آنهايي را كه به صورت بهداشتي بسته بندي و داراي مجوز بهداشت هستند انتخاب كنيد و از خريد مغزهاي فله اي كه تاريخ مصرف معلومي ندارند و در شرايط نامناسب محيطي نگهداري و عرضه مي شوند اجتناب كنيد. چروكيدگي، آفت زدگي و طعم و بوي نامطبوع ازجمله نشانه هاي فساد اين محصول است.
   
    4ـ بادام هندي را مي توانيد براي ماندگاري بيشتر در يخچال و فريزر نگهداري كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر