۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

آشنائی با مفاهیم و قوانیــن بازی حکــم + نرم افزار


حکم، در لغت به معنای فرمانروایی و حکومت است اما در اصطلاح فنی به معنای خال آتو (trump suit) (ورق برنده) است.
آموزش و دانلود بازی در ادامه مطلب!!!
در آغاز هر دست یکی از بازیکنان باید حاکم باشد. حاکم در لغت به معنای فرمانرواست و در بازی حکم به شخصی اشاره دارد که دارای امتیازات ویژه ای است:
·         بازیکنی است که اولین ورق ها را از پیسنده (Dealer) دریافت می کند.
·         برای  هر دور بازی، یک خال را به عنوان حکم انتخاب می کند.
·         اولین ورق را باید او بیاندازد.
بازیکنان و ترتیب ورق ها:
بازی حکم بوسیله 2، 3 و یا 4 بازیکن انجام می شود.
در این قسمت به آموزش حکم 4 نفره می پردازیم که در آن 2 بازیکن در یک تیم مقابل 2 بازیکن دیگر بازی می کنند.
در حکم 4 نفره از تعداد استاندارد ورق ها (52 برگ) استفاده می شود، چون بازی دارای 4 دست 13 تاییست (13×4=52)؛ که ترتیب نزولی آنها در هر خال از چپ به راست به صورت زیر است:
A   K   Q   J   10   9   8   7   6   5   4   3   2
حکم 4 نفره:
طرز نشستن بازیکنان در حکم 4 نفره به این صورت است که دو بازیکنی که در یک تیم هستند مانند شکل زیر، روبروی یکدیگر می نشینند.
 
تعیین حاکم، یار آن و پیسنده:
یک بازیکن شروع می کند به برگ دادن به بازیکنان؛ به این صورت که به هر نفر یک ورق می دهد تا به نفر چهارم برسد. وقتی به نفر چهارم رسید دوباره از نفر اول شروع کرده و برای هرکس یک ورق رو می کند. این فرآیند آنقدر در جهت خلاف عقربه های ساعت تکرار می شود تا یک آس (A) برای یک بازیکن رو شود. بازیکنی که اولین آس برایش رو شود حاکم است. سپس فرایند برگ دادن ادامه پیدا می کند با توجه به اینکه برای حاکم دیگر برگی رو نمی شود، تا جایی که برای بازیکنی دیگر دوباره آس رو شود. این بازیکن یار حاکم است و باید روبروی او بنشیند. بازیکنی که در سمت چپ حاکم است، پیسنده (Dealer) نام دارد که مسئول بر زدن و پیسیدن (پخش کردن) ورق هاست.
پیسیدن:
قبل از اینکه پیسنده برگی را به کسی بدهد، یار حاکم باید ورق ها را کُپ کند (یعنی مقداری از برگ ها را از زیر کشیده و رو بگذارد). سپس پیسنده باید در 3 مرتبه برگ دادن، به هر بازیکن 13 برگ بدهد. یعنی بار اول 5 برگ، بار دوم 4 و بار سوم 4 برگ. 5 برگ اول باید به حاکم برسد و همینطور در جهت خلاف عقربه های ساعت به بازیکنان برگ داده می شود تا 4 برگ آخر به خود پیسنده برسد. حاکم باید با توجه به 5 برگی که در ابتدا دریافت کرده یک خال را به عنوان حکم برگزیند. به منظور جلوگیری از هرگونه تقلب و یا کمک گرفتن حاکم از بقیه برگ های خود (کل 13 برگ) در انتخاب حکم، پیسنده موظف است پس از دادن 5 برگ اول به حاکم صبر کند تا حاکم حکم خود را مشخص کند، سپس پیسنده حق دارد بقیه برگ ها را بپیسد.
نحوه بازی:
با اولین برگ حاکم، بازی شروع می شود، توجه کنید که جهت بازی جهت موافق عقربه های ساعت است، (برعکس جهتی که پیسنده برگ داده است). سپس هر بازیکن باید یک برگ از همان خالی را بیاید که اولین بازیکن (دراینجا یعنی در دست اول ،حاکم) آمده و در واقع یعنی خال زمینه. اگر کسی برگی از آن خال نداشت، هر برگ دیگری می تواند بیاید. یعنی یا می تواند یک برگ از خال حکم بیاید و در اصطلاح دست روی زمین را بِبُرد و یا یک برگ از هر خال دیگری بیاید و دست را رَد کند. بالاترین برگ از خال حکم همیشه دست را جمع می کند، اما اگر هیچ حکمی روی زمین نباشد، بالاترین برگ از خال زمینه دست را جمع می کند. کسی که یک دیت را جمع می کند، آغازگر دست بعد است.
نحوه امتیازدهی:
در بازی حکم 4 نفره کلا 13 دست وجود دارد و
·         اولین تیمی که در هر دور بازی بتواند 7 دست را جمع کند، برنده آن دور بازیست و یک امتیاز می گیرد.
·         اگر تیم حاکم بتواند اولین 7 دست را جمع کند بطوری که تیم مقابل تا دست هفتم هیچ دستی نگیرد، تیم حاکم 2 امتیاز می گیرد و در واقع تیم مقابل را کوت کرده است.
·         اما اگر تیم مقابل حاکم بتواند چنین کاری کند در واقع حاکم را کوت کرده است و 3 امتیاز می گیرد.
·         اولین تیمی که به امتیاز 7 برسد، برنده کل بازیست.
اگر تیم حاکم در دور اول برنده شود، دور بعد حاکم جدید همان حاکم قبلی است، اما اگر تیم حاکم یک دور ببازد، حاکم جدید بازیکن سمت راست حاکم قبلی است و حاکم قبلی، پیسنده جدید است.

واژه نامه:
آس بیبی: حدس آنکه نفر قبلی شما شاه (K) داشته و نینداخته و سپس شما با برگ بیبیتان (Q) دست را جمع کنید. توجه کنید، برای این عمل برگ آس (A) هم باید دست خود شما باشد.
آس بیبی از راه دور: همان عمل آس بیبی را گویند با این تفاوت که، برگ بیبی (Q) دست شما نیست، بلکه دست یار شما قرار دارد. (توجه: این عمل دارای ریسک بالاییست.)
بالا آمدن: انداختن برگی بالا (مانند Q  J  10) که نفر بعد را مجبور کند تا برگی بالاتر بیاید.
بُرش: حکم آمدن بر روی دستی که خالی غیر حکم است و از آن ندارید. با برش می توان دست مربوطه را جمع کرد، البته اگر کسی با برگ بالاتری آنرا نبریده باشد.
پایین آمدن: انداختن برگی پایین (مانند 2  3  4  5  6) به امید آنکه یار شما برگ بالایی داشته و جمع کننده دست است.
پیسنده: پخش کننده، توزیع کننده اوراق، Dealer
حاکم کوتی: جمع کردن 7 دست اول توسط تیم مقابل حاکم را حاکم کوتی گویند که 3 امتیاز دارد.
حکم لازم: انداختن یک برگ حکم در ابتدا که بقیه را مجبور به انداختن حکم کند.
رد کردن: انداختن برگی غیر حکم بر روی خالی که از آن ندارید. رد کردن جمع کننده دست نیست.
شیش گیر شدن: باختن بازی علیرغم جمع کردن 6 دست.
کوت: جمع کردن 7 دست اول توسط تیم حاکم را کوت گویند که 2 امتیاز دارد.
کوت دست ۶: چنانچه تیمی تیم مقابل را در دست ۶ کوت کند بازی به این صورت ادامه خواهد یافت : تیم بازنده ۶ و تیم مقابل ۱ (تیم بازنده حاکم خواهد بود، البته این قانون توافقی است)
بام: اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع برد است .
10 لو کم: چنانچه در یک دور از بازی اولین دستی که از فرد دست دهنده به حاکم داده می شود تاخال حکم را مشخص کند هیچ یک از خال های بزرگ تر از  10 لو (A, K, Q ,J) را نداشته باشد ، حاکم می تواند به صلاح دید خود دستش را نشان داده و درخواست بر زدن دوباره بکند ، که در این صورت فرد دست دهنده تمامی دست ها را جمع کرده و بعد از بر زدن دوباره دست دیگری به حاکم می دهد و پس از تعیین خال حکم شروع به تقسیم دست های دیگر می کند (که البته این قانون و تعداد دفعات استفاده از ان توافقی است)
دانلود حكم 1 (حجم 9.01 مگابایت)
دانلود حكم 2 (حجم 3.16 مگابایت)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر